Denne artikkelen omhandler mobbing i skolen (igjen), da dette er et stadig gjentagende problem som ikke ser ut til å bli løst. Her lanseres enda en løsning som tar sikte på å kvele denne formen for sosial urolighet og urettferdighet en gang for alle.
Dagbladet skrev om 'mobbeofferet som tok igjen':
http://www.dagbladet.no/2011/03/25/nyheter/utenriks/mobbing/australia/sydney/15958250/
I den nyhetsartikkelen skrives det bl.a. at 'mobbeofferet som tok igjen' nå har fått kallenavn som 'Casey the Punisher' og lignende. Eksperter har heldigvis rullet inn på banen for å slukke flammehavet som dukker opp når mobbeofre tar igjen. Grete S. Waaland er en ubestridelig ekspert på mobbing, og disse visdomsordene er vanskelig å ikke ta seriøst når det er snakk om temaet:
- Det er ikke mobbeofferets ansvar å få slutt på mobbingen, det er de voksne sitt ansvar. Om du tar igjen mot mobbere kan situasjonen bli farlig og uforutsigbar, forklarer Grete S. Waaland til Dagbladet.
Dette sitatet slo meg som kanskje nøkkelen til å forstå hvordan man kan få has på mobbing, så jeg oppsøkte en av Norges fremste eksperter i mobbing (som vil være anonym, selvsagt) for å slå av en liten prat. Det skulle vise seg å bli en samtale mellom to like sinn.
Her er råteksten (jeg er i kursiv, som vanlig):
- Hei, hvordan står det til?
- Joda, helt greit egentlig. Har nettopp fått oppklaring i en del nye tiltak som skal implementeres i skolene.
- Oisann. Dette gikk raskt, det dreier seg om kampanjer mot mobbing regner jeg med?
- Ja, jeg er ekspert på mobbing, så det ville være rimelig bortkastet tid å bruke meg til noe annet.
- Enig der. Men forklar kort hva det er dere har kommet fram til.
- Mye er blitt prøvd opp gjennom årene, og det meste har ikke fungert. Men det er en ting vi alle er enige i, prinsippet om at man aldri må ta igjen hvis man blir mobbet. Hvis man så bruker dette prinsippet som et utgangspunkt for videre drøfting, så faller løsningene naturlig på at man må fokusere på å straffe de mobbeofrene som tar igjen. Det er der vi er i dag. Det som drøftes er hvilke sanksjonsmuligheter vi skal bruke, lengden på straffen og så videre.
- Jeg elsker logiske sammenhenger, så dette må jeg si lukter av rasjonalitet og innsikt.
- Ja, det er skremmende at ingen andre har tenkt i disse banene før. Vi skal starte med utplassering av observatører i skolene. Hver observatør har som jobb å se etter mobbing, og notere seg ned hvilke mobbeofre som tar igjen. Denne kartleggingen vil så hjelpe resten av skolesystemet å straffe mobbeofret tilstrekkelig. Jo mer ofrene tar igjen, jo hardere blir straffen, selvsagt.
- Høres logisk ut.
- Sanksjonsmulighetene vil først og frems dreie seg om utvising, men det er også snakk om å innføre det gode gamle spanskrøret. 'Hvordan vil ellers mobbeofrene slutte å tenke på hevn' er argumentet. Jeg føler derimot at fokus blir litt feil her, ja, det er mye sanksjoner og straff involvert, men tanken bak er nobel og rettferdig. Man ønsker å stoppe en situasjon fra å utvikle seg, og dermed må mobbeofferet innse at dennes ansvar ligger å lide i stillhet. Og samtidig er det vi voksne som skal løse problemet for dem. Og vi voksne har jo strevd fælt, men nå tror vi altså på en endelig løsning.
- Jeg håper dere får tilstrekkelig med midler for å utarbeide disse tesene.
- Det står ikke på ressursene. Det er ideene det står på.
- Beklager å måtte dra inn kravet om empirisk dekning når ideene er så gode, men er det noe dekning og bevis for at straffing av mobbeofrene fører til mindre mobbing?
- Ja, absolutt. Vi hadde en testskole som ga nesten for gode resultater. På den skolen var alle lærerene instruert til å bryte inn i mobbesituasjoner med å ta over for mobberen. Vi fikk altså lærere som stormet ut i skolegården, dyttet vekk mobberen og gjøv løs på offeret på bakken. Der små barnehender ikke kom til, hjalp det med voksne never og sko. Resultatet av dette var forbløffende, mobbing forsvant så og si i alle klassetrinn. Psykologer konluderte med at når en mobber så at ofrene deres fikk mye mer juling av en voksen autoritetsperson, så minsket behovet deres for å mobbe, og for de fleste mobbere så forsvant behov helt og holdent. Vi ser her at det er ikke bare fordi det er etisk riktig å straffe mobbeofre som tar igjen at vi gjør dette, men det er også fordi det gir en psykologisk bonuseffekt for de som er mobbere. De blir mobbefri.
For mobbeofret er saken uansett den samme, denne er vant til å bli mobbet og tok ikke mer skade når en lærer ble med på morra. Vi så med andre kun positiv gevinst.
- Forbløffende. Ja, det sies jo at 'de største sannheter begynner som blasfemi', og hvem skulle tro at mer vold skulle være nøkkelen for å løse problemet med vold.
- Den forstod jeg ikke. Hvor er 'blasfemien' i å ville...
- Det var alt vi rakk, takk til deg mobbe-ekspert!
*****
Sar
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar