Dette er et noe uvanlig innlegg, da jeg ikke har skrevet artikkelen selv. Teksten under er hentet fra en samtale jeg hadde med Professor Birger Burgenhammer. Prof. Burgenhammer er en 'omreisende' professor ved LMU (München - Tyskland) og UiO. Hans fag er pedagogikk og teologi, doktorgrad i begge. Jeg traff han på en kafe ikke langt unna UiO, hvor vi tok en prat over en varm kopp. Dette er resultatet (mine kommentarerer og spørsmål står i kursiv):
***
- Hei professor! Hyggelig å...
- Hei hei. Slå deg ned, og hvis det er greit så vil jeg gjerne kutte småpraten, for jeg har ganske dårlig tid. Disse to temaene som du ville prata er blitt langt varmere poteter enn jeg hadde regnet med, og jeg har noen krisemøter med både politiet og PST på tampen.
- Helt greit for meg. Jeg er ikke en stor fan av såkalt chitchat megselv, liker å gå rett..
- Vi tar blogging først, siden det er det minst kontroversielle temaet. For å si det veldig kort så har utviklingen vært den samme i hele europa og forsåvidt også resten av verden. Mobbing har eskalert til et ukjent monster etter det kulturelle fenomenet blogging oppstod som en ledetråd for kommunikasjon i ungdomskulturen.
- Hvordan da? Mener du at ...
- Før blogg-fenomenet var mobbing konsentrert til å holde seg innenfor den umiddelbare lokale infra- og makrostrukturen som skolesfæren ga de individuelle tankekrets-arenaene. Og videre, de individuelle trådene fra interne psykologiske overtanker til begrep-, språk og handling var eksklusivt forankret i den lokale rammestrukturen som skolesfæren ga gjennom overordnet lover, regler og fysisk tilknytting. Eller sagt på en annen måte, meta-kommunikasjonsbegrepet var ubønnhørlig gitt rammer i lokale rom og tidsdimensjoner, hvor verbalitetens friheter, begrensninger og konkrete ytringer var knyttet til det hyper-lokale og psykologiske egosentrum.
- ......
- Dette var før bloggingen traff ungdomskulturen som et slag i ansiktet. Det hyper-nære, inkludert egomakroet, fikk en overbæring som førte til at den lokale handling ble katapulert inn i digital strato-infrastruktur. Dette fikk, ikke uventet, mobbing til å inngå i nye former og samtidig eksplodere midt i fleisen på ungdomskulturen.
- Ikke for meg selv, men for andre lesere og lyttere, kan du si dette på en litt enklere måte, jeg føler at...
- Sar, du stiller for lite krav til deg selv og ditt publikum når det kommer til forståelse og innsikt. Jeg har lest deler av bloggen din, og jeg kan med god grunn anbefale deg å ta enten et år med pedagogikk eller alternativt en bachelor innen teologi. Slik du framstår nå virker det som du leker der nede i søla sammen med resten av grise-bloggerene og grynter fram halvstavelser og et absolutt minimum av synonymer og fremmedord.
- Nå ja, jeg synes jeg gjør en rimelig god jobb i å uttrykke meg vanskelig og komplekst med det formål å henvende meg til en eksklusiv og viktig elite i samfunnet. For eksempel så...
- Ja, så lenge du tror det er vel det også sannheten for alle. Klokken tikker, la meg fortsette. Jeg kan gjenta det jeg sa på en fordummet og reduksjonistisk måte så du og ditt publikum kan forstå meg: Før når en elev sa noe dumt var det 2-3 tilhørere, med blogging har dumskapen til en elev verden som publikum. Større grad av mobbing følger naturlig av dette.
- Sier du at kun elever som blogger blir mobbet? Hva med ...
- Håper du spør på vegne av andre nå, for dette var virkelig lite gjennomtenkt. Studier viser at mobbing følger den samme mekanikk som 'trickle-down' effekten i økonomi. Altså at jo mer velstand som er samlet på færrest mulig hender vil føre til at den sammenlagte positive effekten i ethvert samfunn vil øke. Velstanden vil dryppe ned på alle under de få som har mye. På samme måte vil mobbing automatisk øke i omfang på lokalplan hvis dumskap konsentreres i blogging i overkulturen. Dumskapen drypper ned på ungdomskulturen fra internett.
- Så hva kan man gjøre for å stoppe denne utviklingen? Må man for eksempel fokusere på...
- Det er mange ulike strategier her. Jeg har en fot i hver av de to sentrale leirer som kjemper for å få sitt syn igjennom. Teologen i meg sier at det er en hemmelig godhet i alt, og at vi dermed skal få la dette gå sin gang til et lys vil dukke opp i andre enden. Pedagogen i meg sier noe annet, at vi må bekjempe dumskapen i den felles overkulturen.
- Hvordan skal..
- Dette er en varm potet i spesiellt de tyske pedagogiske sirklene. Men for å koke ned det pedagogene er enige om så dreier en løsning seg om å profesjonalisere alle blogginnlegg som registreres på nettet. Vi snakker her om hvert eneste blogginnlegg som legges inn av personer under 19 år må inneholde 1) Henvisninger og et noteapparat 2) Minst to konkrete tilfeller av drøfting.
- Dette vil stoppe mobbing i skolen? Det høres sinnsykt...
- Effektivt ut ja, og ikke spesiellt vanskelig å gjennomføre. Ta f.eks. slike rosablogginnlegg som dere sliter med her i Norge og som genererer en hel masse av det som er kilden til mobbing. Det som oppsumerer alle disse bloggene er at de prater om en gjenstand, person eller fenomen, og hvor kul, eller dum, denne eller dette er. Det er drøftingen som vil løfte bloggen opp fra grisebingen og til ikke-kilde til mobbing. Et eksempel:
'Denne vesken er bare så fin, kjøp den alle sammen!' vs. 'Vesken er bare så fin fordi den har så fine sømmer og dritkul farge (1), på den andre siden er den laget av barn i Kina (2), det er litt sånn etisk kjipt (3), liksom. Men på den andre siden igjen så gleder den meg! For real altså'. Dette er et eksempel på en akseptert form for blogg-heving som vil stoppe den totale summen av mobbeårsaker.
- Høres logisk ut, men..
- Kampanjer for få dette innført er på vei. Juridisk sett er endringene allerede klare for å bli lagt under hammeren. Det gjenstår litt mer på det tekniske plan. Slagord og materiell for kampanjen er også gått i trykken. Her i Norge gikk dere for slagordet 'Mobb njet - Blogg fett', og små buttons med 'Drøfting råkks' på.
- Fett? Var ikke det populært på åttita..
- Det ble også diskutert om man skulle produsere oppblåsbare badeballer med trykket 'Alle voksne hater drøfting og fotnoter' på. Kunnskapsministeren deres, Halvorsen, sa at det ville være som å skyte spurv med kanon. Et bra slagord kombinert med buttons ville være mer enn nok for å oppnå ønsket mål. Man ønsker å endre ungdomskulturen, ikke ødelegge den.
- ........
- Tiden flyr. La meg raskt oppsummere det langt viktigere teamet du ville prate om. Blikking. Dette er et ekstremt interessant fenomen som nylig har sprunget opp på flere skoler her i Oslo. Vi er fortsatt på et tidlig stadium i forskning, så det jeg sier her kan endres. Vi er altså på en pioner-front i forskning. Det er veldig spennende for alle oss involverte. Kjernen av funnene vi har gjort så langt viser at øyekontakt mellom ungdom har skapt sosial uro og ønsker om hevn. Det som er så fantastisk her er at alt tyder på at øyekontakten altså har blitt kommunikasjonsform i seg selv. Forskere har svermet rundt Oslo som bier rundt honning den siste tiden. Det er spesielt sosialantropologer som er forbløffet over funnene. Tanken om at det kan eksistere kommunikasjon i blikk har vært så grensesprengene nytt at lærebøker må skrives på nytt. Men det er ikke bare glede bak disse funnene, det er også en overhengene fare for en eksplosiv farlig utvikling.
- Jaha? Hvordan da, mener du...
- Jeg sa at blikkingen førte til sosial uro og ønsker om hevn. Noen av forskerene har begynt å kalle dette for 'djevelens blikk', og jeg forstår hvorfor. Kan du forestille deg om hva som vil skje om dette sprer seg til andre deler av Norge, eller Gud forby, går globalt?
- Nei? Men...
- Jo mer blikking sprer seg, jo mer sjans er det også for at det også vil kollidere med blogging, og det er her den virkelige store bekymringen ligger. Vi snakker om en potensiell kjernefysisk katastrofe som vil sprenge ungdomskulturen i fillebiter. Det haster med å få på plass løsninger. For å isolere blikking på de aktuelle osloskolene ble det beordret hasteproduksjon av refleksbrikker. Den påtrykte teksten skulle være 'Blikking sux'. Rask og effektiv brannslukking fra kunnskapsdepartementet dette her, i hvert fall i utgangspunktet. Jeg fikk for kort tid siden melding om at boksene med refleksbrikkene har ankommet skolene. Men som fort skjer når man handler i krise og panikk, så har det oppstått problemer. Teksten på refleksene er blitt rammet av orddelingsfeil. 'Blikki-ng sux'. Norsklærere og Lektorlaget er naturligvis i harniske. Å dele ut disse refleksene til ungdommen vil sette ordelingsferdighetene deres tilbake minst ett år. Og kanskje verre er det at vi går mot lysere tidere, så en refleksbrikke vil ha begrenset påtenkt effekt på ungdomskulturen. Dere skulle såklart gått for mer sesongnøytrale påvirkningsobjekter, som for eksempel nøkkelring eller penalhus.
- Jeg tror ikke pena...
- Dette er bakgrunnen for mine møter med politi og PST. Saken er i deres hender nå. Politiet ønsker de med mest innsikt og erfaring på feltet inn i en spesialenhet for blikking. Jeg har egentlig sagt for mye, og tiden min er ute.
- Vel, takk for...
- Farvell Sar, og hev bloggen din for faen. Ikke vær en kilde til utbredt dumskap i voksenkulturen.
***
Dette var altså råteksten fra intervjuet. Det gikk hett for seg og logiske argumenter ble muligens skutt fra hoften et par ganger. Jeg håper at alle som klarte å lese teksten tar sine egne forhåndsregler slik at vi unngår at de to farlige B'ene kolliderer. Mobb njet - Blogg fett!
Sar
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar